Wednesday, February 20, 2008

10 Sebab Mengapa Anda Patut Berhenti Merokok

Walaupun kesan dan akibat dari merokok diketahui oleh kebanyakan perokok tetapi mereka masih lagi sanggup menghisap asap tersebut dan membakar duit mereka begitu sahaja. Mungkin di zaman muda anda ia adalah suatu aktiviti yang menyeronokkan tetapi apabila kesan dan akibat dari merokok ini mula timbul, penyembuhan adalah sesuatu yang menyiksakan bagi anda. Oleh itu, fikirkanlah untuk berhenti!

1. Aktiviti sistem saraf dan otak anda memang akan distimulasi tetapi untuk jangka waktu yang singkat sahaja sebelum ianya berkurangan dan mati.

2. Perokok mungkin akan mengalami kesan seperti mata berair, pening-pening, rasa loya dan mual serta kelebihan asid dalam perut.

3. Selera makan, deria rasa dan bau juga akan menjadi semakin lemah.

4. Merokok semasa kehamilan boleh memberi kesan kepada bakal bayi anda seperti kelahiran pramatang dan berat badan yang tidak normal.

5. Perokok pasif (orang yang menghidu asap rokok dari perokok sebenar) berhadapan dengan risiko untuk mendapat kerosakan paru-paru, kanser dan penyakit jantung.

6. Berisiko untuk mendapatkan penyakit pada sistem pernafasan seperti paru-paru berair dan penyakit bronkitis.

7. Berisiko untuk diserang penyakit jantung dan saluran darah tersumbat.

8. Juga berisiko untuk dijangkiti oleh kanser pada anggota badan anda seperti paru-paru, tekak, mulut, buah pinggang, hempedu, saluran peranakan, perut dan saluran kencing.

9. Kesan dari sebatang rokok dengan serta merta boleh menaikkan tekanan darah dan kadar denyutan jantung anda. Ia secara tidak langsung mengurangkan aliran darah ke anggota lain badan seperti bahagian jari-jari dan kuku kaki anda.

10. Jika anda adalah ketua keluarga terutamanya, merokok mempunyai kesan yang amat serius kepada orang disekeliling anda. Bukan sahaja ia menjadi contoh yang buruk terhadap anak-anak anda malah ia boleh mengganggu aktiviti seks anda.

Dambakan diri anda kepada sesuatu hobi atau aktiviti yang sihat dan berfaedah adalah salah satu cara yang berkesan untuk merubah tabiat merokok anda. Ingatlah….. setiap langkah perubahan yang anda lakukan walau sekecil manapun pasti akan memberi makna yang pada suatu masa nanti akan anda hargai.

0 comments: